Overal zand!

19 september 2019 - Swakopmund, Namibië

Voordat we aan de blog gaan beginnen van vandaag, wilde we jullie niet het diner van gisterenavond ontnemen! Het was namelijk een buffet 2.0. Er was een aparte ruimte voor de starters en desserts. Bij het betreden van die ruimte vielen onze monden al open, maar bij het buffet voor de hoofdgerechten waren we helemaal in de zevende hemel. 4 barbecuen op een rij en een hele groente bar. 1 barbecue voor vis, 1 voor groente, kip/beef en noodles en 2 voor wel 12 verschillende soorten vlees.

We hebben romantisch buiten gegeten met alleen het kaarslicht wat ons zicht deed verlichten. Was een mooie avond!

5:50 uur. Dit keer een vroegertje. Het was tijd voor de excursie. We vertrokken naar de plek waar we moesten verzamelen. Daar maakte we kennis met onze guide en gingen we met 8 andere in een jeep de sossusvlei in. De woestijn. Onderweg kwamen we verschillende dieren tegen. De oryx (het nationale dier) en struisvogels. De guide stopte onderweg regelmatig om iets te vertellen over de dieren, de landschappen en hij gaf ook uitleg over de vlag van Namibië. Voor de grap is het goed om de vlag eens te googlen! Dan heb je hierbij de uitleg; de blauwe kleur staat voor de Marine en voor de lucht. De groene kleur staat voor de natuur van het land. De gele ster staat voor de zon, die er altijd schijnt. In het midden van de vlag zijn 2 witte strepen die een rood vlak ‘omarmen’. De witte strepen staan voor de vrede en vrijheid en het rode vlak staat voor het bloed van de mensen die voor vrede gestreden hebben. Erg indrukwekkend.

Na deze tocht zijn we gaan ontbijten waarbij de oryx op 100 meter afstand om ons heen liep. Dat was erg bijzonder. Wat ook grappig was is dat we met 8 andere mensen waren. Allen Duits. We zaten met ze aan tafel en op een gegeven moment werd er aan ons gevraagd of we nog koffie wilde, waarop Thomas vol overtuiging zei; nein danke. Die Duitsers lachte allemaal en uiteindelijk kwamen zij erachter dat we Nederlands waren en dus Duitse les hebben gehad. Erg grappig.

Toen we klaar waren met het ontbijt vertrokken we richting de big papa. Een grote zandberg van ik weet niet hoeveel meter hoog, die uitkeek op de karakteristieke bomen van de Sossusvlei. Sossusvlei is een plek dat ‘gevleid’ wordt door zoutvlaktes en niet meer onder water heeft gestaan sinds 2011. Daarom staan er een aantal ‘dode’ bomen. De big papa bleek echter te zwaar voor mij om helemaal tot de top te beklimmen, dus halverwege zijn we teruggegaan en zijn we de zoutvlakte via de easy way gaan bekijken. Mijn hoofd was zo rood als een boei en Thomas z’n shirt was helemaal doorweekt van het zweet maar het was mooi! Tijdens het uitpuffen kwam de rest van de groep ook beetje bij beetje terug, totdat we wachtte op de bikkels die wel de grote ronde hadden gelopen. Allereerst zagen we onze gids die met hun mee had gelopen. Die kwam terug alsof ie boodschappen had gedaan. Geen druppeltje zweet en een smile van oor tot oor. Tijdens de gehele excursie heeft deze beste man trouwens een indruk op ons gemaakt. De manier waarop hij over zijn land sprak, vol met trots. Zelf een boom maakte hij nog interessant.

Na de excursie zijn we direct vertrokken naar Swakopmund. De 2na grootste stad van Namibië. Een tocht van opnieuw 5 a 6 uur. We wilde perse voor het donker aankomen. Daarnaast waren we door het personeel ook al gewaarschuwd dat de weg nog helser zou zijn dan de weg die we hadden afgelegd een dag eerder. Iedereen prees ons ook gelukkig dat onze banden nog heel waren. Snel, maar voorzichtig zijn we dus rond het middaguur vertrokken naar Swakopmund. Een tocht die gevaarlijk begon, maar die uiteindelijk door de canyon uitmondde in een rechte weg richting de kust.

Om kwart voor 7 kwamen we aan bij de guesthouse en werden we erg vriendelijk ontvangen en werd er direct voor ons een tafel gereserveerd bij een pub. Daar hebben we lekker vleesje en visje gegeten en nu zijn we versleten. Voor het mooie was het eigenlijk niet slim om deze afstand te rijden én een excursie te doen. Maar door de dag die we missen voelde we toch de druk om het in één dag te proppen. Anders hadden we niks van Sossusvlei gezien en dat was voor ons geen optie.

Bij deze accommodatie hebben we 2 nachten dus morgen kunnen we voor het eerst de auto eventjes laten staan. Dat zal al heel veel schelen in ons energielevel!

We worden morgen opgehaald voor een boottocht op zoek naar pelikanen, zeehonden, dolfijnen en walvissen.

Tschuss!

1. Corinne Stam-Boer:
    19 september 2019
    Wereldreizigers 👏 heel veel plezier morgen! Slaap lekker😘
  2. Mams:
    19 september 2019
    Geweldig jongens! Jullie zien en maken zo heel wat mee!
    Bedankt voor de foto’s VOO een nog betere indruk bij jullie verhalen.
    Morgen varen en lekker relaxen zou ik zeggen! Xxx
  3. Lieneke:
    20 september 2019
    Ooo wauw! Ik moet aan de woorden van Richard denken; 'reizen vormt je'. Ben benieuwd met welk nieuw karaktereigenschap jullie thuis komen. Auf wiedersehen, ik ga werken!! Xx